Så tränar du för långdistanslöpning

Något som är mycket konditionskrävande och som kräver massor av både mental och fysisk träning är långdistanslöpning. Det första rörande din träning kommer dock att vara ett antal olika val. Här kommer dessa val att bygga på hur mycket du vill satsa på långdistanslöpning. Det handlar om valet av dina kläder och din utrustning. Något som ingen kan bortse ifrån är valet av skor. Här måste du alltid vara den som väljer skor som kommer att passa dig och din träning. Detta kommer vara det som skyddar dig mot skador, vilket du då genast förstår vikten av. Efter detta kommer valet av kläder.

Är du bara den som ska löpa i skogen på egen hand för att få den motion du anser dig behöva och på så sätt hålla en hälsosam livsstil. Ja, i det fallet kommer ditt val av kläder inte att ha så stor betydelse. Är du den som tränar långdistanslöpning för att tävla i mindre eller större tävlingar, så kommer du att göra valet av tätt åtsittande kläder som ger dig minsta möjliga luftmotstånd.När detta nu är klart så kommer vi till den mentala i fysiska träningen. I det fallet kommer vi att börja med den mentala träningen, som kommer vara de signaler som skickas till din muskler vid löpning.

Mental träning för långdistanslöpning

Just då det gäller långdistanslöpning, så kommer den mentala träningen att vara mycket viktig. Här handlar det om att du dag efter dag utsätter din kropp för enorma påfrestningar. I det fall då hjärnan inte är med på detta och ligger på samma våglängd, så kommer det medföra problem i din träning. Något som med säkerhet kan sägas är att det inte är speciellt roligt med långdistanslöpning. Här är detta något som alltid är likadant. Du springer i ett fält. Du ska vinna samt att du egentligen inte ser din omgivning, då detta inte är något som intresserar dig under löpning.

Det handlar helt enkelt om att fokusera på träningen. Du ska med din mentala stabilitet och styrka påverka hjärnan att sända ut positiva signaler till din kropp. Här handlar det då om att ge styrka att orka de sista fem km efter att redan ha sprungit 37 km. Lättare sagt än gjort, men med ett stort intresse följer också alltid motivationen.

Den fysiska träningen för långdistanslöpning

När det sedan kommer till den fysiska träningen för långdistanslöpare, så kommer detta naturligtvis innebära dagliga löparpass i skog och mark. Här kan du träna på både gator och grusvägar, eller i skog och terräng. Detta beroende på vilken typ av löpare du är. Vad som är viktigt att tänka på är att träna i alla tänkbara scenarion. Här gäller det då att träna i uppförsbacke, nedförsbacke och på plan mark. En del gånger kan det också vara bra med styrketräning, som nästan är något som ingår i träningen för alla sporter. Här kommer du då att träna med mindre vikter och många repetitioner, då detta skapar en mjuk och muskulös kropp som orkar mer och blir mera strömlinjeformad.